Se perfino un principe scita,
Anacarsi, seppe essere indifferente
agli allettamenti dei doni offertigli da Annone, perché molti filosofi odierni non sono capaci di fare altrettanto? È quello che si domanda Cicerone in questo
brano.
An1
Scythes Anacharsis potuit pro nihilo2 pecuniam ducere, nostrates
philosophi id facere non poterunt? Illius epistula fertur3 his
verbis: “Anacharsis Hannoni salutem4. Mihi amictui5 est
Scythicum tegimen, calciamentum solorum callum, cubile terra, pulpamentum
fames; lacte, caseo, carne6 vescor. Quare munera ista, quibus es
delectatus7, vel civibus tuis vel dis immortalibus dona”. Omnes fere philosophi omnium disciplinarum eodem hoc
animo8 fuerunt. Socrates,
cum9 in pompa magna vis auri argentique ferretur, “Quam multa10
non desidero!” inquit. Xenocrates, cum legati ab Alexandro quinquaginta ei
talenta attulissent (quae11 erat pecunia temporibus illis, Athenis12
praesertim, maxima), abduxit legatos ad cenam in Academiam; iis apposuit tantum
quod satis esset13, nullo apparatu. Cum postridie rogarent eum cui14
pecuniam numerari iuberet: “Quid?” inquit “Vos hesterna cenula15 non
intellexistis me pecunia16 non egere?”. Quos17 cum
tristiores vidisset, triginta minas accepit, ne aspernari regis liberalitatem
videretur18.
da Cicerone,
Tusc. 5. 32